آزمون تحمل ناکامی (ERTO)

دسته بندي : جزوات درسی و مقالات » روانشناسی
 آزمون تحمل ناکامی (ERTO)دکتر اس . ان .ری (1998)
در قالب فایل word و متشکل از 19 صفحه قابل ویرایش

ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) :
تعداد گویه ها :           5
تعداد مولفه :             5   (متغیر های ارگانیسمی/متغیر های محیطی/خصوصیات عمل/متغیر های فرهنگی/متغیر های دیگر)
روایی و پایایی :         ندارد

نحوه نمره گذاری :      دارد
منبع :                     دارد 
نوع فایل : ورد word  وقابل ویرایش
تعداد صفحات :     19   صفحه

مفهوم ناکامی

ناکامی هنگامی پیش می آید که شخص نتواند به هدف مطلوب برسد . علت آن موانع خاص یا نبودن اهداف مطلوب یا مناسب است. موانع ممکن است شامل موانع خارجی مانند جنگ ، خشک سالی ، زلزله ، طوفان ، آتش و غیره باشد . همچنین نوسانات اقتصادی می تواند مانع نیل به اهداف مطلوب شده ناکامی ببار آورد . منبع ناکامی می تواند درونی جون عدم قابلیت در انجام کارها و بی کفایتی ، باشد . ناتوانی در رسیدن به اهداف می تواند به احساس حقارت و خواری بیانجامد.

ناکامی پدیده  پیچیده ای ازانگیزش است . تا کسی برانگیخته نباشد ناکام نمی شود ( کارن و ویتز 1995). ناکامی عموماً این گونه درک می شود " حالت منع در ارضای انگیزه " ( هریمن 1947) یا " تداخلی در پاسخ هدف یا در عمل واسطه ای که منتهی به آن هدف می شود ."(سیرز1946)

بر طبق چرخه انگیزشی ، هر نیاز ، سائق یا انگیزه (که ممکن است زیستی ، اجتماعی یا شخصیتی باشد ) که تعادل حیاتی موجود زنده را به هم می زند . و یک رفتار در جهت هدف را به حرکت در می آورد ، می تواند نیاز را ارضا کند و تعادل را بازگرداند . وقتی بدون اشکال نیل به هدف صورت پذیرد ، انگیزه ارضا می شود و تعادل حاصل می گردد . اما گاهی اوقات در راه نیل به هدف اختلال با مانعی وجود دارد و رفتار واسطه در رسیدن به هدف دچار اختلال یا منبع می شود . در آن وقت فشار روانی فرد افزایش می یابد . شخص تا حدودی احساس ناکامی می کند ، اما فرد در این مرحله برای غلبه بر مانع رفتارش را تغییر می دهد و نیروی بیشتری صرف می کند  و برای  رسیدن به هدف ، بیشتر می کوشد . اگر مانع رفع شود هدف و رضایت حاصل می شود .اما اگر فرد پس از کوشش بیشتر به هدف نرسد تنش افزایش می یابد و احساس بیقراری و اختلال  یا ناکامی نتیجه کار است. در این مرحله یکی ممکن است باز هم برای رفع مانع بکوشد و دیگری ممکن است رفتار واکنشی پیدا کند . ( کمک بخواهد یا از کوشش بازایستد، یا ابراز ناراحتی کند ، یا ممکن است احساس خشم نماید و از تفکر راجع به هدف باز ایستد).
دسته بندی: جزوات درسی و مقالات » روانشناسی

تعداد مشاهده: 12940 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    آزمون تحمل ناکامی (ERTO)دکتر اس . ان .ری (1998)
    در قالب فایل word و متشکل از 19 صفحه قابل ویرایش