بررسی کاربرد سوپرآلیاژها

دسته بندي : مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

دانلود ورد با موضوع بررسی کاربرد سوپرآلیاژها دارای 63 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 63 صفحه
فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:


کاربرد سوپرآلیاژها
قطعات سوپرآلياژي کاربردهاي متنوع و وسيعي در صنايع مختلف از جمله ايمپلنت¬ها، صنايع زيردريايي، هوافضا و غيره دارند، اما كاربرد عمدة سوپر آلياژها، در پره¬هاي توربين¬هاي گازي است. اين توربين¬ها در سه وزارت¬خانة دفاع، نفت و نيرو داراي اهميت فوق¬العاده¬اي مي¬¬¬¬¬¬باشند. ساخت پره¬هاي اين توربين¬ها نياز به توانايي بالايي از لحاظ تكنولوژي دارد. دکتر سيروس عسگري، عضو هيأت علمي دانشکدة مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف در گفتگوي با شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران (ايتان) دربارة توليد قطعات سوپرآلياژي و وضعيت كنوني كشور در اين زمينه مطالبي را بيان كرد که خلاصه¬اي از آن، در زير آورده شده است:
روش¬هاي توليد
قطعات سوپرآلياژي، به دو روش عمده توليد مي¬شوند:
الف) روش ريخته¬گري دقيق: اين روش، عمدتاً براي توليد پره¬هاي ثابت و متحرک توربين استفاده مي¬شود. به اين دسته از محصولات، "قطعات سوپرآلياژي ريختگي" (Cast Super alloy) مي¬گويند.
ب) روش شکل¬دهي: اين روش، شامل فرآيندهايي چون فورج و نورد است و محصولات آن از قبيل ديسک، ورق، ميلگرد، لوله و مفتول مي¬باشد. به اين گروه از محصولات، "قطعات سوپرآلياژي کارپذير" (Wrought Super alloy) گفته مي¬شود.
در روش ريخته¬گري، مهم¬ترين تجهيزات مورد نياز يک کورة تحت خلاء است، ولي در مورد روش شکل¬دهي، معمولاً تجهيزات پيچيده¬تر است. البته در حال حاضر امکانات وسيع شکل¬دهي در سطح کشور وجود دارد و مشکل اصلي در اين بخش، ضعف در دانش فني است.
توليد قطعات سوپرآلياژي به روش ريخته¬گري
براي توليد يک قطعة سوپرآلياژي به روش ريخته¬گري به¬خصوص پرة توربين که مهم¬ترين قطعه سوپرآلياژي است، چهار مرحله بايد انجام شود:
1- مهندسي معکوس (جهت تهية نقشه و مشخصات فني)
2- ساخت قالب و ريخته¬گري دقيق
3- ماشين¬کاري قطعات ريخته¬شده
4- پوشش¬دهي
اين چهار مرحله براي توليد پره، به خصوص "پره¬هاي متحرک" رديف اول و دوم بايد انجام شوند. البته "پره¬هاي ثابت" ممکن است بخش پوشش¬دهي را نداشته باشند. همچنين پره¬هاي متحرک در رديف¬هاي سوم و بالاتر در بعضي موتورها ممکن است از طريق فرايند فورجينگ توليد شده و پوشش نداشته باشند. همچنين براي ايجاد هر صنعت، سه عامل تجهيزات، نيروي انساني ماهر و دانش فني، لازم است كه با توجه به اين سه عامل، مي-توان به بررسي وضعيت کشور در مورد مراحل چهارگانة فوق و نيز مشکلات آنها پرداخت:
1- مهندسي معکوس
در اينجا منظور از مهندسي معکوس فرايندي است که در آن از تعدادي نمونه موجود، مشخصات فني و نقشه¬هاي مورد نياز براي توليد و ساخت نمونه¬هاي مشابه بدست آيد.
اين فرايند شامل اندازه¬گيري¬هاي ابعادي به وسيله CMM و دستگاه¬هاي مخصوص ديگر و سپس تهية نقشه مي¬باشد. تجهيزات لازم، تقريباً در کشور موجود بوده و CMM و نرم¬افزارهاي مورد نياز نيز موجود است. نياز اصلي به نيروي انساني متخصصي است که توانايي Surface modeling با دقت کافي را داشته باشد.
مشکلي که در توليد پره¬هاي توربين وجود دارد، اين است که پره، محصول نهايي نيست بلکه محصول نهايي "توربين" است و پره¬ها بايد طوري دقيق ساخته شوند، تا وقتي تعداد زيادي پره در توربين نصب مي¬شوند شرايط لازم را ايجاد نمايند. ممکن است قطعه توليد شده چيزي شبيه به پره اصلي باشد، اما رعايت تلرانس¬هاي مجاز، بالاخص در نقاط حساس پره، نيازمند تجربه کافي است. تلرانس¬هاي قسمت¬هاي مختلف پره بالاخص در نقاط حساس بر توان خروجي موتور بويژه در موتورهاي هوايي تا‌ثير تعيين¬کننده¬اي دارد.
براي حل اين مشکلات و تربيت نيروهاي ماهر، بايد انتقال دانش فني لازم انجام شود و اين دانش فني بايد از شرکت¬هايي انتقال يابد که داراي اعتبار بين¬المللي در اين زمينه هستند. معمولاً شرکت¬هايي توانايي اين کار را دارند که از اطلاعات OEM بهره¬مند -باشند؛ يعني با طراحي موتور آشنا بوده و تلرانس¬ها را بدانند، حساسيت¬ها را بشناسند و با پارامترهايي که بايد از نظر ابعادي کنترل شوند، آشنايي داشته باشند.(رجوع شود به: نقد و بررسي روش انتقال تکنولوژي پره‌هاي توربين)
با توجه به مطالب بالا شايد اين تصور پيش آيد که بحث مهندسي معکوس منتفي است، چون نيازمند دانش طراحي و ساخت توربين است. اما بايد توجه کرد که در قطعات با حساسيت كم و نيز توربين¬هايي که قدرت پاييني دارند، براحتي مي¬توان مهندسي معکوس را پياده كرد. براي قطعات بزرگ و حساس و به-خصوص پره¬هاي هوايي اين نکات قابل چشم¬پوشي نيست و بايد با شرکتي که توان کافي را دارا باشد، همکاري شود. فعاليتي که در اين بخش در کشور انجام شده روي پره¬هاي کوچک و ساده بوده که در آنها حفره¬هاي خنک-کننده وجود ندارد.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

تعداد مشاهده: 2926 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 63

حجم فایل:202 کیلوبایت

 قیمت: 27,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع بررسی کاربرد سوپرآلیاژها دارای 63 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد

    تعداد صفحه : 63 صفحه

    فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش

    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس